Groene
Innovaties

Waar uw businessmodel en de samenleving van profiteert

Geloofwaardig in duurzame energie

Van leverancier van ‘sjoemelstroom’ naar Energy Service Provider: Hoe kunnen bedrijven in de energiemarkt het vertrouwen terugwinnen van klanten en burgers? Tijdens de bijeenkomst van MVO-communicatie­professionals vorige week op het hoofdkantoor van Eneco sprak senior adviseur Alexander Duyndam over de duurzame propositie.

Gezien de scepsis bij consumenten en burgers over duurzame claims hebben groene bedrijven heel wat uit te leggen. Alexander presenteerde een stappenplan waarbij de CEO de duurzame visie uitdraagt en de maatschappelijke rol van het bedrijf toelicht.

De volgende stap is om op productniveau het voordeel voor het consument inzichtelijk en tastbaar te maken. Voor energiebesparing is er een direct kostenvoordeel dus krijgen we daarvoor de handen relatief snel op elkaar. Maar voor decentrale energieopwekking waarbij de consument ook producent wordt met bijvoorbeeld de eigen zonnecellen op het dak is een grotere betrokkenheid vereist.

Met de circulaire economie als kapstok moet het mogelijk zijn om een authentiek verhaal te vertellen. Mits natuurlijk de duurzame prestaties daadwerkelijk aansprekend zijn.